30 września 2019 · Artykuły · brak komentarzy

Festiwal Marketingu 2019

Produkty promocyjne = produkty odpowiedzialne

W naszej branży kilka lat temu był modny trend „produktów ekologicznych”. Pojawiły się wówczas w katalogach i na rynku szare brzydkie produkty, które miały nawiązywać do natury i „udawać”, że są naturalne. A tak naprawdę w wielu przypadkach nie miały nic wspólnego z ochroną środowiska, a nieczęsto były po prostu droższe.

Na szczęście nasza świadomość zmienia się. To postępująca ewolucja. Aczkolwiek dramatyczna kondycja naszego otoczenia i coraz większa dynamika zmian klimatycznych zmusza nas do szybkich zmian w naszych postawach wobec środowiska. 

Zaczynamy coraz bardziej dbać o to, co kupujemy – i interesujemy się materiałami, z jakich nasze produkty zostały stworzone. Czy te materiały są „zdrowe”, w jakim procesie zostały wytworzone, czy ucierpiało na tym środowisko…? Coraz bardziej rozumiemy, że zalewający nas wszędzie plastik nie jest już taki sexy. Szukamy alternatyw dla jednorazówek. A pojęcia, takie jak recycling czy upcycling na stałe wchodzą do naszego codziennego słownika. Tworzą się wręcz nowe trendy związane z ponownym wykorzystywaniem produktów i materiałów. Nadawanie surowcom drugiego życia to ostatnio nie tylko moda, ale wręcz konieczność. Odbiorcy czasem mówią nam nawet, że w produktach uszytych ze starego wojskowego płótna z lat 60 ub. wieku, lampach stworzonych ze zużytych części samochodowych albo torbach ze starych billboardów – czują historię i duszę.

Ale nasza świadomość zmienia się nie tylko w odniesieniu do środowiska i naszej planety. Zmieniamy się również wobec innych ludzi; coraz wyraźniej dostrzegamy różnicę w standardach życia, jesteśmy bardziej empatyczni wobec tych, którzy mieli w życiu mniej szans niż my. I nie jesteśmy nastawieni tylko na odbiór – chcemy przede wszystkim chętniej pomagać. Szukamy sposobów umożliwiających dzielenie się dobrami, które sami mamy lub kupujemy. Wokół pojawiają się jednorazowe akcje, których celem jest zbieranie funduszy na pomoc dzieciom lub instytucjom. Coraz więcej funkcjonuje też takich stałych rozwiązań systemowych. 

Mimo, że branża artykułów promocyjnych trochę jeszcze raczkuje w tym zakresie, to jednak pojawiające przykłady działań social responsibility są godne Oskarów i zachęcają do naśladowania. Zasadzone drzewo za każdy ofiarowany gadżet, przekazywanie funduszy na organizacje wspierające ochronę środowiska i recykling, czy pomagające dzieciom w Syrii i Afryce… Jest wiele sposobów na pomaganie innym.

Rynek produktów promocyjnych daje nam gigantyczne możliwości promowania idei „sustainability” (zrównoważonego rozwoju nienaruszającego równowagę ekologiczną). Musimy w nią tylko sami uwierzyć, wszczepić we własne DNA i w rozmowach z klientami i we wszelkich ofertach na pierwszy plan wysuwać rozwiązania, o których tu mowa. „No harm in trying” – mówi Helga i Hans Nederhoed, nasi partnerzy z Green Earth Products z Holandii, którzy od lat z wielką determinacja propagują ekologię i zasady fair trade. To oni są pionierami takich rozwiązań i przytaczają przykłady, że warto przekonywać klienta. Bo nawet 1 na 100 realizacji wspierających jakąś filozofię, zwiększa docelowo świadomość u kilkuset albo kilku tysięcy odbiorców końcowych gadżetu!

Mamy nadzieję, że i my, naszą skromną obecnością na Targach Festiwal Marketingu, które odbyły się na Expo XXI 18-19 września, przyczyniliśmy się odrobinę do rozpowszechniania koncepcji odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Na naszym zielonym stoisku zaprezentowaliśmy rozwiązania z wielu rynków, z całego świata. Dzieliliśmy się z Wami naszą wiedzą i przekazywaliśmy kontakty bezpośrednio do producentów i dostawców. 

Mamy nadzieję, że to zaowocuje, a Wy – dalej będziecie nieść ten kaganek wiedzy. Ale i tak, gdybyście  potrzebowali jakichkolwiek więcej informacji – jesteśmy zawsze otwarci do pomocy!

Dziękujemy, że byliście z nami!

A na końcu, podziękowania składamy OOH Magazine, organizatorom Festiwalu Marketingu, którzy udostępnili nam przestrzeń, bo oni doskonale zdają sobie sprawę z potrzeby chwili i sami – dbają o planetę i wspierają potrzebujących.

Zobacz relację wideo z wydarzenia