16 kwietnia 2018 · Artykuły · brak komentarzy

Czy gadżety reklamowe działają?

czy gadżety reklamowe działają_cover

Podejmij właściwą decyzję!

Jeżeli wahasz się, czy gadżety reklamowe to najlepszy dla Twojej firmy sposób dotarcia do klienta, to przeczytaj o badaniach konsumenckich przeprowadzonych w ostatnim czasie.


Badania amerykańskie

Advertising Speciality Institute opublikował obszerny raport z globalnego badania nad wpływem produktów reklamowych przeprowadzonego w 2016 roku. Badaniem objęto 100 000 Amerykanów z dużych miast, przedmieść i obszarów wiejskich, a także konsumentów z trzech miast kanadyjskich, Mexico City, Sydney oraz pięciu ważnych miast europejskich: Paryża, Londynu, Berlina, Rzymu i Madrytu. Badanych zapytano, jaki produkt reklamowy był w ich posiadaniu w ostatnim czasie.

Najbardziej popularne wśród mieszkańców USA okazały się: T-shirty (58%), akcesoria do napojów (53%), odzież zewnętrzna, przybory do pisania i torby (po 50%). W pozostałych badanych miejscach królowały przybory do pisania (Kanada, Sydney, Paryż, Londyn, Berlin) i T-shirty (Madryt, Rzym). Tylko Meksykanie wskazali na pierwszym miejscu akcesoria do napojów.


Autorzy raportu prześwietlili wszystkie kategorie produktów reklamowych i opracowali ich krótką graficzną charakterystykę, z której wybrałam najważniejsze cechy:

długopisy – są najtańsze dla reklamodawcy (koszt 1/10 centa) (zobacz propozycje)

T-shirty – najbardziej uniwersalne, noszą je konsumenci w każdym wieku (zobacz propozycje)

torby – najchętniej noszą je najmłodsi klienci (18-24 lata) (zobacz propozycje)

kalendarze – preferują je starsi odbiorcy (55+) i mieszkańcy terenów wiejskich w USA, są długo wykorzystywane (12 miesięcy) (zobacz propozycje)

akcesoria biurowe – doceniają je młodzi ludzie (18-34 lata), bardziej mężczyźni niż kobiety, używane są w miejscu pracy ok. 14 miesięcy (zobacz propozycje)

czapki – lubiane przez polityków (wygrały w Waszyngtonie), na słonecznej Florydzie i na wsiach (zobacz propozycje)

akcesoria do napojów –  popularne w zachodnich stanach i nad Pacyfikiem, lubią je mieszkańcy przedmieść

USB – 60% ich zwolenników to osoby w wieku 18-24 lata, głównie mężczyźni (zobacz propozycje)

produkty związane ze zdrowiem i bezpieczeństwem – najczęściej podróżują ze swoimi posiadaczami

odzież zewnętrzna – 75% użytkowników wybiera ją ze względu na jej użyteczność, dla 45% ważna jest dodatkowo jej atrakcyjność (zobacz propozycje)

parasolki – ich popularność rośnie wraz z wiekiem użytkowników, najbardziej cenią je osoby 65+, bardziej kobiety niż mężczyźni

powerbanki – tutaj, odwrotnie niż w przypadku parasolek, popularność jest odwrotna do wieku, najatrakcyjniejsze są dla młodych odbiorców (zobacz propozycje)

Ta część badań odzwierciedla aktualny stan rynku produktów reklamowych w USA. A jaki gadżet, zdaniem klientów, może wpłynąć na dobrą opinię o firmie? Badani, zarówno kobiety i mężczyźni, sugerują, że… USB. Takiego zdania są głównie osoby w wieku 45-54 lat i mieszkańcy przedmieść. Na drugim miejscu jest odzież zewnętrzna (18-44 lata), a za nią akcesoria do napojów (55-64 lata). 42% klientów będzie miało lepszą opinie o produkcie, jeśli będzie przyjazny środowisku (największą wagę do tego przykładają osoby w wieku 18-34 lata, bardziej kobiety niż mężczyźni), a 53% wolałoby produkt „made in USA”.

Firma przeprowadzająca badania obliczyła wpływ poszczególnych gadżetów mnożąc czas ich posiadania przez liczbę osób, która mogła mieć z nimi styczność w ciągu miesiąca. W USA największy wpływ uzyskały torby, następnie czapki i długopisy. Wyniki były różne w zależności od miejsca prowadzenia badania, ale generalnie dominowały: odzież zewnętrzna, torby, długopisy, czapki, kalendarze.

Ponad połowa badanych nie wyrzuca produktów reklamowych, tylko przekazuje je innym. Najchętniej robią to mieszkańcy Londynu (67%), Kanady, USA i Sydney (powyżej 60%), częściej osoby starsze powyżej 55 roku życia (70%) niż najmłodsze (poniżej 30 lat).

czy gadżety reklamowe działają-badania_1

Najważniejszą cechą produktu dla klientów jest jego użyteczność (średnio 82% badanych) i za nią cenią przybory do pisania i USB.  W dalszej kolejności cenią atrakcyjność (średnio 29% badanych). Rola atrakcyjności wzrasta ponad średnią w Rzymie, Londynie i Madrycie.

W USA ludzie posiadają średnio 10 gadżetów reklamowych (dla porównania w mieście Meksyk tylko 6)

A jakie są koszty różnych rodzajów reklamy? Najwyższe są koszty reklamy w gazetach, telewizji i czasopismach. Porównywalnie do produktów reklamowych kosztują reklamy w radiu i internecie. Co zatem może przekonać reklamodawcę do wyboru właśnie artykułów reklamowych?

Konsumenci poniżej 55 roku życia wolą produkty reklamowe od innych form reklamy. Są one najbardziej zauważalne. 85% badanych pamięta reklamę, która miało na czapce lub T-shircie.

Inne argumenty: to najbardziej aktywny sposób reklamowania, wchodzący w interakcje z odbiorcą. Świetnie sprawdza się, kiedy firma chce dotrzeć do ściśle określonej grupy klientów. Koszty gadżetów są stabilne, nie prognozuje się ich znaczącego wzrostu, co odgrywa rolę przy planowaniu budżetu zwłaszcza niewielkiego przedsiębiorstwa.


Badania europejskie

W 2017 roku The British Promotional Merchandise Association (BPMA) opublkowało krótki raport zatytułowany „Siła produktów promocyjnych”. Ten raport może okazać się użyteczny dla firm reklamowych.

Klientów zapytano, ile produktów reklamowych mają na swoim biurku. 89% miało przynajmniej jeden, 44% co najmniej cztery. 66% z tych produktów to długopisy, 43% – notesy, 20% – kubki, 17% – podkładki.

A jaki wg klientów powinien być doskonały produkt reklamowy? 50% wskazało na użyteczność, po 11% na spersonalizowanie, unikalność i trwałość.

Czy reklamodawcy rozumieją potrzeby klienta? Na jakie cechy produktu stawiają? Na pierwszym miejscu jest również użyteczność, potem cena, adekwatność do potrzeb firmy, trwałość i unikalność.

I najważniejsza informacja dla firm reklamowych, zaopatrujących reklamodawców w gadżety. Dlaczego chcesz kontynuować współpracę z firmą reklamową? Przede wszystkim ze względu na dobrą obsługę (30%), następnie ze względu na dobre, przyjacielskie stosunki (16%) i na jakość produktów (13%). Na ostatnim miejscu reklamodawcy stawiają … kreatywność (4%).


czy gadżety reklamowe działają-badania_2


Badania polskie

Niedawno w prasie branżowej ukazała się informacja o polskich badaniach przeprowadzonych przez Ipsos  na zlecenie Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych.

Na ich podstawie stwierdzono, że najbardziej liczącymi się cechami artykułów reklamowych jest ich funkcjonalność (skądś już to znamy…) i jakość wykonania. Reklamodawcy polscy oprócz funkcjonalności oczekują też unikalności, ciekawego wzornictwa i pozytywnego zaskoczenia produktem. Te ostatnie cechy pozwalają się im wyróżnić się na tle innych firm.

Badano także zależność pomiędzy wielkością przedsiębiorstwa a wykorzystaniem gadżetów jako formy reklamy. Sięgają po nie głownie średnie i małe firmy, dla których jest to jedno z pierwszych narzędzi marketingowych i skuteczny kanał komunikacji z klientem. Duże przedsiębiorstwa dywersyfikują budżet przeznaczony na reklamę i wykorzystują więcej kanałów reklamowych.

Najbardziej doceniane są upominki z okazji jubileuszy – za największą personalizację.

Inne ciekawe informacje zawarte w raporcie: jakie upominki sprawdzają się w zależności od okazji, jak budować ofertę dla klientów biznesowych z podziałem na segmenty, mocne i słabe strony upominków, percepcja upominków przez klientów biznesowych i prywatnych, okazje do dzielenia się artykułami promocyjnymi, znaczenie opakowania oraz sposoby wyszukiwania upominków.

Raport jest dostępny w siedzibie PIAP bezpłatnie dla jej członków , można go tez zakupić.

No i jak? Wiesz więcej, możesz podjąć decyzję…

Zobacz najciekawsze gadżety reklamowe z kategorii:

Gadżety reklamowe – Tekstylia
Gadżety reklamowe – Artykuły biurowe
Gadżety reklamowe – Elektronika
Gadżety reklamowe – Słodycze
Gadżety reklamowe – Kubki


Przeczytaj również:

Od „product selling” do „solution selling”
Nadciąga marketingowa rewolucja
Prezenty nie do kosza
Gwiezdne Wojny inspiracji – Część 1


Potrzebujesz więcej inspiracji?

Zobacz nasze katalogi online!

Kliknij w wybrany katalog, żeby zobaczyć jego wersję online.


Zobacz wszystkie katalogi
 


Odwieź również nasz profil na Facebooku!

Czeka tam na Ciebie kolejna ogromna dawka inspiracji.
 


Tagi: